Etykiety dla produktów spożywczych

Etykiety dla produktów spożywczych

Jako specjaliści od opakowań, dokładamy wszelkich starań, aby nasi partnerzy biznesowi otrzymali od nas kompleksowe wsparcie nie tylko pod względem doboru opakowań, ale także sposobu oznakowania swoich produktów. Dlatego postanowiliśmy przybliżyć kwestie związane z przepisami prawnymi, regulującymi treść etykiet produktów spożywczych.

Rozmowy z producentami żywności odwiedzającymi nasze stoisko na tegorocznych targach EuroGastro2022 pokazały, że wielu z nich szuka ciekawych rozwiązań, by zapakować swoje produkty pod kątem sprzedaży sklepowej. Doskonałym rozwiązaniem jest seria Gbox. Nie tylko pod kątem estetyki, ale także funkcjonalności czy łatwości stworzenia profesjonalnej oprawy graficznej.

Nikogo nie trzeba przekonywać, że etykieta produktu spożywczego, który trafi do sklepowej lodówki czy maszyny wendingowej jest jego wizytówką. Często to właśnie ona przesądza o decyzji zakupowej. O ile kwestie estetyki, nazewnictwa czy stylistyki są zwykle sprawą indywidualną, wynikającą ze specyfiki produktów, fantazji czy gustu, to są jednak takie informacje i oznakowania na etykiecie, których obecność regulują przepisy prawa.

Co musi się znaleźć na etykiecie produktu spożywczego?

Nazwa produktu

Produkt musi mieć jednoznaczną nazwę, która nie może wprowadzać potencjalnego nabywcy w błąd. Dobrym przykładem jest tu czekolada i ser. Ze względu na to, że często potocznie mianem czekolady określa się produkty czekolado podobne, producent ma obowiązek nazwać swój produkt czekoladą (ilość kakao) lub produktem czekolado podobnym. Podobnie rzecz ma się z serami, które także doczekały się produktów sero podobnych i wymagają doprecyzowania na etykiecie.

Wykaz składników

Wykaz składników jest obligatoryjną częścią etykiety. Wynika to z faktu, że klient kupując dany produkt musi mieć możliwość podjęcia decyzji na podstawie etykiety o ewentualnych alergenach, które mogą mu zaszkodzić. Na liście niebezpiecznych alergenów znalazły się m.in.:

  • zboża zawierające gluten (orkisz, pszenica, jęczmień, żyto, owies),
  • skorupiaki,
  • jaja,
  • ryby,
  • orzeszki ziemne,
  • soję,
  • mleko,
  • orzechy,
  • seler,
  • gorczycę,
  • sezam,
  • siarczyny,
  • łubin,
  • mięczaki.

Tabela wartości odżywczych

Na etykiecie muszą znaleźć się informacje o wartości energetycznej, zawartości tłuszczu (w tym nasyconych, nienasyconych i wielonasyconych kwasów tłuszczowych), węglowodanach (z wyszczególnieniem na cukry proste i złożone), błonniku, białku, soli oraz witaminach i składnikach mineralnych, których ilość jest znaczna w produkcie. Powyższe wymogi nie dotyczą produktów nieprzetworzonych, wody, herbaty, kawy, ziół, przyprawach, soli czy gum do żucia.

Masa i objętość produktu

Jest to kolejny wymóg, który musi znaleźć się na etykiecie. W zależności od konsystencji produktu podaje się albo objętość w mililitrach lub litrach, albo masę liczoną w gramach czy kilogramach.

Termin przydatności do spożycia lub data minimalnej trwałości

Na każdym opakowaniu musi znaleźć się data minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia.

Przez datę minimalnej trwałości rozumie się okres, w którym producent gwarantuje, że towar zachowuje wszystkie szczególne właściwości produktu (smak, zapach, kolor). Istnieje grupa produktów, w przypadku których przekroczenie daty minimalnej trwałości nie wpływa na walory smakowe. Szkodzi natomiast estetyce. Dzieje się tak w przypadku czekolady. Biały nalot powstały z tłuszczu i cukru nie jest szkodliwy ale negatywnie wpływa na odbiór produktu.

Jeśli produkt jest bezterminowy (np. ocet balsamiczny), również należy zamieścić taką informację na etykiecie. Jako ciekawostkę warto wspomnieć, że tego typu oznaczeń nie wymaga się dla świeżych warzyw i owoców, win, napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 10%, świeżych wyrobów cukierniczy i piekarniczych, cukru i soli.

Inne ważne informacje

Przechowywanie

Informacje odnośnie przechowywania zwykle przybierają formę krótkiego zapisu brzmiącego zależnie od wymogów produktu: przechowywać w suchym i chłodnym miejscu, przechowywać w temperaturze, po otwarciu spożyć w ciągu 24 h, nie zamrażać itp.

Podmiot odpowiedzialny za produkt

Czyli tak zwana stopka, w której powinny znaleźć się dokładne dane producenta, czyli pełna nazwa, pełny adres, dane kontaktowe w postaci strony internetowej czy formy kontaktu. Wszystkie informacje muszą być wyrażone w języku polskim.

Bezpieczeństwo i higiena pakowania

Jeśli istnieje konieczność, etykieta powinna zawierać także informacje taki jak, fakt, że produkt jest głęboko mrożony, poddany promieniowaniu jonizującemu, pakowany w atmosferze ochronnej lub zawiera substancję słodzącą itp. Czasem wymagane jest podanie klasy handlowej produktu.

Oznakowania i godła

Wielu producentów na swoich etykietach stosuje różnego typu godła i sygnatury, które mogą dotyczyć różnych aspektów obecności na rynku. Mogą to być sygnatury plebiscytów, odznaki produktów regionalny, oznaczenia geograficzne lub inne certyfikowane oznaczenia stosowane w prawie europejskim lub krajowym.

Warto dodać, że użycie oznaczenie PRODUKT POLSKI regulowane jest ustawowo a sam znak, jest narzucony odgórnie i nie można go w żaden sposób modyfikować.

Szukasz ciekawych pomysłów dla swojego lokalu? Chcesz być eko?
Zajrzyj na b2b.intermal.pl

Znajdziesz tam szeroki asortyment akcesoriów i opakowań dla nowoczesnej gastronomi.

Potrzebujesz wsparcia? Napisz do nas.


Zespół Intermal.pl

Tagi :

etykiety