Najczęstsze błędy
przy projektowaniu etykiet

Najczęstsze błędy przy projektowaniu etykiet

Naczelną zasadą projektowania etykiet na produkty spożywcze jest zamieszczanie na nich czytelnych i rzetelnych informacji, które nie będą wprowadzać konsumentów w błąd. Zdarza się jednak, że wiele produktów na sklepowych półkach ma piękne etykiety, ale niezgodne z wymogami prawnymi.

Poniżej telegraficzny skrót dotyczący najistotniejszych aspektów związanych z projektowaniem etykiet.

Potoczna nazwa

Język konsumentów i język technologów żywności operują tymi samymi terminami, które w rzeczywistości dotyczą innych rzeczy. To co jest jogurtem truskawkowym dla kupującego nie zawsze jest nim dla technologa żywności. Książkowym przykładem jest sytuacja, kiedy producent nazwie swój wyrób „jogurtem truskawkowym”, podczas gdy ten z truskawkami nie ma wiele wspólnego, bo z technologicznego punktu widzenia smak uzyskano za pomocą substancji smakowych a nie obecności truskawek.

W świetle regulacji prawnych zastosowanie takiej nazwy jest niedopuszczalne, gdyż wprowadza konsumenta w błąd pod względem składu – czyli braku truskawek. Podobnie rzecz ma się z regionalną nazwą sera zwanego oscypek. Oscypek to ser z mleka owczego. Mniej zaznajomieni z tematem konsumenci oscypkiem nazywają wszystko, co ma kształt oscypka, a w gruncie rzeczy jest po prostu formowanym serem z mleka krowiego a nie owczego.

Neologizmy jako nazwy

Nazwanie swojego produktu oryginalnie, inaczej niż brzmiałaby jego „techniczna nazwa” jest dobrym pomysłem marketingowym, bo uatrakcyjnia produkt dla nabywcy. Wymaga jednak, aby neologizmowi towarzyszyła nazwa danej kategorii produktu (np. ciasteczka o smaku śmietankowym).

Alergeny

Mimo regulacji prawnych, wciąż na wielu etykietach brakuje pełnych informacji o alergenach. Część producentów w żaden sposób nie wyróżnia w wykazie składników alergenów – np. pogrubieniem, innym kolorem czy wręcz wydzieleniem ich z tekstu. Zdarza się, że producenci zamieszczają frazę „może zawierać…” lub „zawiera śladowe ilości”. Pogrubiając nazwę alergenu, często eksponuje się składnik, którego najprawdopodobniej nie ma w składzie, więc konsument nie decyduje się na zakup. Zgodnie z praktyką stosowaną przez organy kontrolne w Polsce niepoprawne jest stosowanie takich zapisów, gdyż są nieprecyzyjne i wprowadzają alergików w błąd.

Tabela wartości

Z graficznego punktu widzenia jest to ciekawy element etykiety, gdyż sprawia, że produkt wygląda bardziej poważnie. Rozpisane w kilkunastu skomplikowanych kolumnach mikro i makroelementy (podane zwykle w nieznacznych ilościach) nic nie wnoszą do etykiety poza walorem estetycznym i marketingowym.

Atrybuty mocy

Zdarza się, że na etykietach czytamy o właściwości produktu, które wynikają z samego produktu i muszą je posiadać. Przykładem takiego błędu jest stosowanie do oczywistych produktów takich jak mleko informacji, że nie zawiera ono sztucznych barwników, co automatycznie może sugerować, że inni je stosują. Kuriozum w apogeum pandemii była sytuacja, w której wielu producentów rozważało oznakowanie swojej żywności jako wolną od SARS-CoV-2. Zamieszczenie takie informacji również jest podprogową informacją, że inni żywność innych producentów może nie być wolna od eksponowanej cechy.

Od każdej reguły istnieją wyjątki

Etykiet nie wymagają produkty sprzedawane bezpośrednio z lady , np. ser, szynka, przetwory na wagę, warzywa i owoców oferowane w sklepie w dużych ilościach.

Co zatem?

Tworzenie etykiet, szczególnie dla nowych produktów zawsze wymaga analizy przepisów krajowych i unijnych, które regulują sposób wprowadzania produktów na rynek. Warto mieć to na uwadze, bo szkoda „przepalać budżet” na wysokonakładowy druk czegoś, co za moment zostanie wycofane z rynku z powodu niezgodności paragrafów i złego oznaczenia, które nijak ma się do walorów produktu.

W razie wszelkich wątpliwości, warto szukać wiedzy u źródła, a więc u instytucji takich jak:
Państwowa Inspekcja Sanitarna,
Inspekcję Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Szukasz ciekawych pomysłów dla swojego lokalu? Chcesz być eko?
Zajrzyj na b2b.intermal.pl

Znajdziesz tam szeroki asortyment akcesoriów i opakowań dla nowoczesnej gastronomi.

Potrzebujesz wsparcia? Napisz do nas.


Zespół Intermal.pl

Tagi :

etykiety